torsdag 16 augusti 2012

Kokos toscakaka på mitt vis


Botten
400g mörk choklad 90% (14g kolhydrater per 100g)
225g smör
6 ägg
1-2 krm äkta vanilj
1dl grädde

Glasyr
200g kokosflingor
2 msk honung
2 dl grädde
2 ägg
75g smör

Tillagning: Sätt ugnen på 200 grader, lägg ett bakplåtspapper i botten på en löstagbar rund form och smörj med smör.

Smält choklad och smör i vattenbad, stäl åt sidan

Vispa äggen i en skål över vattenbad, sjud försiktigt blandningen under försiktig vispning från en elvisp några minuter och fortsätt vispa tills den svalnat, blivit fluffig och dubblat sin volym
Blanda i vanilj.

Vispa grädden lätt och vänd försiktigt i grädden i chokladen och vänd sen ner äggsmeten.

Häll smeten i formen, grädda i ugnen i 15 min, låt svalna.

Blanda kokos, honung grädde smör sjud i 5 min. Bred glasyren på kaka och grädda i 15 min eller tills du fått fin färg.

Skär i bitar och låt kalnna i kylen servera med vispad grädde.


4 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Älskar denna typ av kaka! Helt underbar, har själv gjort en LCHF-variant av den :)

Mitt liv som fru L sa...

Hej! Vilken trevlig och fin blogg du har! Jag bloggar också om LCHF-kost och om min övervikt, kika gärna in om du vill!

Vilken otrolig viktresa du gjort, bravo! Sen tycker jag att du är oerhört duktig på att skriva trots att du har dyslexi, kämpa på!

Kram C

Beatrice sa...

Härligt =))

Beatrice sa...

Välkommen hit! Tack jo det här varit en givande resa. Jag har lärt mig mycket om min kropp på vägen.

Tack jag har kämpat och tränat med dyslexin hela mitt liv. Så man kan skriva hyggligt men aldrig korrekt. P.S. Härlig blogg du har =))