fredag 31 augusti 2012

Rygberg med zuccini, lök och äggula

Det här en av mina apsoluta favorit rätter. Jag upptäkte rätt en jag följde gi-metoden. Orginal reseptet ska man steka i olivolja. Jag har märkt att i alla fall jag har svårt att hålla mig mätt då. Så jag steker i smör. Orginal så serveras 1 äggula per person men jag tycker det blir för lite så då har jag vi tar 2. Om man vill dra ner på kolhydraterna så tar man midre lök.

4 personer
ca 800g Biff
2 små Zuccini
2 st Lök
smör/olja

Till servering
8 äggula

Skala och hacka löken fint. Skär biffen i jämnstora tärningar. Skölj och skala zucchinin. Tärna i tärningar. Stek löken i smör så att den blir vackert brun. Värm olja i två stekpannor. Stek köttet i den ena stekpannan så att det får en fin stekyta. Krydda med salt och peppar. Stek zucchinitärningarna i den andra pannan så att de får en fin gyllene färg, men utan att de blir för mjuka. Lägg upp köttet på ena sidan av två varma tallrikar. Placera löken i mitten och zucchinitärningarna på andra sidan. Lägg äggulan på köttet. Servera genast.

Inga kommentarer: