måndag 17 september 2012

Het Chili con carne- utan bönor

Min variant är utan bönor då dom bara jorde mig hungrig och det var ju inte meningen!

800g fläskfärs
1 (400g) burk krossade tomater (3g kolhydrater per 100g)
4 dl vatten
1 bur (stor) champinjoner konsenverad (2,5g kolhydrater per 100g)
85 g lök
1-2 vitlöksklyftor
smör

Chipotle Chili (stark)
Cayenne,
Paprika pulver 
Svart peppar
Lökpulver
Vitlökpulver
Persilja.

Smält smör fräs lök och vitlök tils de blivigt mjuka men inte fått nån färg. Lägg sedan i färsen bryn tills den är genomstekt. Krydda jag använder mycke chili och cayenne eftersom jag tycker om stark mat men det väljer du själv. Häll på tomaterna och hackad svamp ev mer kryddor.


Om man delar grytan i 6 så hmnar man på ca 2,1g kolhydrter per portion. Men hela grytan inehåller ca 26g. Jag äter den med en redig klik smör ca 30-50g. Eftersom jag gör den så stark att den knapt går att äta annars. Men äter man den med tillbehör så räker den till fler.

Inga kommentarer: