söndag 11 november 2012

Pulled pork

Det blir andra gången jag gör den här gudomliga lånkoks rätten!!

ca 1kg karre(eller anna bilig kött bit)
1 burk krossade tomater
1 lök eller ett knippe salladslökar
ca 1 dl rött matlagningsvin

Jag lagar rätten i lergryta men det gör man själv som man vill. Lägger lergrytan i kallt vatten i minst 1 timme. Skär köttet i fyra bitar kryddar och klapparin dom ordentligt. Jag och min smbo gill stark mat så det blir en blandnig av paprikapulver, cayennepeppae, chili ancho, chili chipotle och svartpeppar. Men man kryddar som man själv vill.

Hacka löken och lägg i lergrytan häll på krossade tomater och vin lägg i köttet och på med locket. Ugnen ska vara på ca 160 grader. Det tar ca 4-6 Kolla så det inte är för lite vätska för det ska absolut inte gå tortt! När köttet faller isär är det klart. Dra lite försiktigt om det går lätt att dra av köttet är det klart.

Man kan självklart slännga in lite svamp eller grönsaker om man vill variera rätten en aning. Men det är väldigt god i sin rena form också.

Det här rätten är en av oskars absoluta favoriter. För han gillar när det inte är en massa krusiduller. Inte en massa grädde eller dyrligt.



2 kommentarer:

Gunilla Lundh sa...

Sitter och läser ikapp din blogg :-) Kul att du skriver att du har lagat pulled pork i lergryta. Satt faktiskt och funderade på att testa det härom dan, istället för i vanlig gryta som det står i alla recept jag har läst tidigare. Och nu vet jag ju att det funkar och hur jag ska göra ;-)
Gillar nya utseendet på bloggen förresten :-)

Beatrice sa...

Lergryta funkar för dom flesta grytor som ska lagas i ugn =)

Tack blev faktist rätt nöjd =)